Att reklamera
Vill du reklamera en resa kan du läsa hur du ska gå tillväga på Resor | Konsumentverket. Har du frågor kring tjänster som rör bank, försäkring, el eller abonnemang på tv, telefoni och bredband kan du vända dig respektive konsumentbyrå.
Ångerrätt
Har du köpt en vara över exempelvis telefon eller via internet har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler – för konsument | Konsumentverket
Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. En garanti får inte vara utformad så att den ger ett sämre skydd än Konsumentköplagen – vad lagen innebär för dig som konsument | Konsumentverket
Få ditt ärende prövat
Om du som konsument och ett företag inte kommer överens har du som konsument möjlighet att anmäla ärendet, med vissa undantag, till Allmänna reklamationsnämnden.
Bedrägerier
Bedrägerier blir allt vanligare och kan drabba vem som helst. Det är viktigt att agera snabbt om du misstänker att du har blivit utsatt.
Så gör du om du blivit utsatt för bedrägeri:
- Kontakta din bank omedelbart.
Spärra kort, konton och bank-id för att förhindra fler uttag eller köp. - Gör en polisanmälan.
Du kan anmäla bedrägeriet direkt på polisen.se. - Bestrid fakturor.
Har du fått en faktura för något du inte beställt? Meddela företaget skriftligt att du bestrider den. - Reklamera obehöriga uttag från ditt konto.
Om pengar dragits från ditt konto utan din tillåtelse ska du reklamera till banken. Så gör du om du råkat ut för obehöriga uttag | Konsumenternas
Vid id-kapning – tänk på:
- Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretag.
- Spärra ditt id-kort eller körkort.
- Kontakta Skatteverket för att kontrollera att din folkbokföringsadress inte har ändrats.
Stöd vid bedrägerier
Vi på Konsument Gästrikland kan hjälpa dig med råd och vägledning om du har drabbats av bedrägeri.
Se våra kontaktuppgifter och öppettider.