För dig som har frågor inom köp och reklamation
Konsumentvägledning
Telefontid: Måndag – torsdag klockan 09-12 samt måndag klockan 13-16.
Drop-in: Tisdagar och torsdagar klockan 09-12.
Vi kan ge dig
• information om dina rättigheter och skyldigheter vid öppet köp, bytesrätt, ångerrätt, garanti och reklamation
• rådgivning före köp av en vara eller tjänst
• vägledning om vilka andra aktörer som kan ge dig som konsument ytterligare stöd
• stöd i att läsa och förstå avtal
För dig som har frågor inom budget och skuld
Budget- och skuldrådgivning
Telefontid måndag–torsdag klockan 9.00–10.00.
Ställ dig i kö för rådgivning via vår e-tjänst, följ länk nedan.
Vi har väntetid till budget- och skuldrådgivningen. En budget-och skuldrådgivare kontaktar alla sökande i turordning.
Vi tar endast emot bokade besök.
Vi kan hjälpa dig med
• att ansöka om skuldsanering
• att göra en budget
• att hitta lösningar vid skuldproblem
• se om det går att göra avbetalningsplaner med dem du är skyldig pengar
• tips för att börja spara
Medan du väntar på en tid för budget- och skuldrådgivning
- Kan du inte betala dina räkningar – kontakta den du är skyldig pengar så fort som möjligt för att se om det går att dela upp betalningen.
- Om pengarna inte räcker till allt som du behöver – betala alltid hyra och el först.
- Se över om du kan minska dina utgifter.
- Har du löneutmätning kan du ta reda på om du får behålla rätt summa efter att löneutmätning. Du behöver själv meddela Kronofogden om hyreshöjning, kostnader för mediciner, sjukvård, arbetsresor, barnomsorg med mera. Du kan räkna ut hur mycket du får behålla och läsa mer om löneutmätning på Kronofogdens hemsida. Beräkna ditt förbehållsbelopp | Kronofogden
Vid ett besök kan vi tillsammans leta efter dina skulder.
Vill du leta på egen hand kan du oftast logga in med hjälp av e-legitimation hos inkassobolagen för att se hur mycket skulder du har. På Svensk Inkasso finns lista över vanliga inkassobolag.