Reklamera eller ångra

Vägledning om hur du går till väga för att reklamera en vara eller tjänst.

Att reklamera

Vill du reklamera en resa kan du läsa hur du ska gå tillväga på Konsumentverkets webbplats. Har du frågor kring tjänster som rör oberoende fakta och vägledning för dig som konsument, exempelvis bank och försäkringel eller abonnemang på tv, telefoni och bredband kan du vända dig respektive konsumentbyrå.

Ångerrätt

Har du köpt en vara över exempelvis telefon eller via internet har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Här kan du läsa mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. En garanti får inte vara utformad så att den ger ett sämre skydd än konsumentköplagen. Läs mer om konsumentköplagen och vad den innebär för dig som konsument.

Få ditt ärende prövat

Om du som konsument och ett företag inte kommer överens har du som konsument möjlighet att anmäla ärendet, med vissa undantag, till Allmänna reklamationsnämnden.

Bedrägerier

Bedrägerier blir allt vanligare och kan drabba vem som helst. Det är viktigt att agera snabbt om du misstänker att du har blivit utsatt.

Så gör du om du blivit utsatt för bedrägeri:

Vid id-kapning – tänk på:

  • Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretag.
  • Spärra ditt id-kort eller körkort.
  • Kontakta Skatteverket för att kontrollera att din folkbokföringsadress inte har ändrats.

Stöd vid bedrägerier

Vi på Konsument Gästrikland kan hjälpa dig med råd och vägledning om du har drabbats av bedrägeri.
Se våra kontaktuppgifter och öppettider.

På Brottsoffer jourens webbplats hittar du mer information om bedrägerier och hur du skyddar dig från att bli utsatt.