Konsumentverket har återigen fått samtal och mejl från privatpersoner som utsatts för bedrägeriförsök där någon utger sig för att ringa från Konsumentverket eller vägledningstjänsten Hallå konsument.
Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat dem och de ber dig aldrig att logga in med ditt bank-id. Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att vagga in konsumenter i en falsk trygghet.
Ber personen logga in på bank-id
Att bedragare använder Konsumentverkets eller Hallå konsuments namn är ett återkommande problem och vad som sägs i samtalen varierar. Enligt de konsumenter som drabbats den här veckan har bedragaren antingen sagt att hen upptäckt ett obehörigt intrång på ett bankkonto eller att någon försökt lura konsumenten med ett telefonabonnemang. I det ena fallet ska bedragaren dessutom ha lyckats ringa från Hallå konsuments telefonnummer. För att få hjälp har konsumenten sedan uppmanats att logga in på sitt bank-id, något som Konsumentverket/Hallå konsument alltså aldrig gör.
Polisanmäl om du drabbats
Om du fått ett liknande samtal ska du genast anmäla detta till polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, namn och vad hen säger.
Källa: Konsumentverket
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.