40 miljarder kronor eller 6 500 kronor per konsument, så mycket kostar misslyckade köp varje år. Det visar Konsumentverkets konsumentskaderapport.
Siffrorna bygger på 8 000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod. Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp. Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor, vilket motsvarar en procent av Sveriges BNP.
Konsumentskadan i Sverige – vad kostar det när köpet gått fel?
Länk till hela rapporten hittar ni här: https://publikationer.konsumentverket.se/var-verksamhet/konsumentskadan-i-sverige-vad-kostar-det-nar-kopet-gatt-fel?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1UI0UdeU9f_-DfhSC0jnhfgmiCzFDIb-a6P9rDb41nCb6Asm0XVj2OH-E_aem_ASaOoqVtfoklOTfnzpHCQ6rJEIREZaUG0G-1_SfSlpFwOCFPyEml_hUOXj9wcHy0vB4lE1p67hd_ctxKwTv2W11c