Det finns alltid en risk att ryckas med av rea och handla mer än det du behöver. Planera inköpen och bestäm innan vad du ska handla.

Det är bra att vara fortsatt uppmärksam och Konsumentverket har satt ihop en lista med fem viktiga tips. 

1. Jämför priser 

Försök att hålla koll på priser över tid och jämför priser med hjälp av olika prisjämförelseverktyg på nätet. Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna i lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

2. Kan du ångra, lämna tillbaka eller byta?

Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det. 

3. Kolla upp företaget  

När du handlar på nätet – kolla så att det finns kontaktuppgifter till företaget, det bör finnas mejl och/eller telefonnummer. En varningssignal är om det bara finns ett kontaktformulär. 

Kolla även vad andra konsumenter tycker om företaget och vilket land företaget finns i. Olika regler och lagar gäller beroende på om företaget finns inom eller utanför EU. 

 4. Se upp för dropshipping

Företag som säljer varor på nätet har inte alltid ett eget lager, utan vidarebefordrar din beställning till en annan leverantör. Varan skickas ofta direkt från fabrik, till exempel från Asien till dig, så kallad dropshipping. Det kan leda till extra tull- och fraktavgifter för dig samt göra det krångligt att lämna tillbaka eller byta en vara.

5. Handla medvetet 

Handlar du via nätet blir du ofta erbjuden olika sätt att betala och att dela upp betalningen. Det som ska bli ett fynd riskerar att bli en dyr affär med ränta och avgifter som läggs på. Om du inte har råd nu – har du verkligen råd sen?

Läs mer på Konsumentverkets hemsida Bli ett reaproffs med Konsumentverkets fem bästa tips | Konsumentverket

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.

Error: Contact form not found.

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

 

 

Error: Contact form not found.

Tyck till

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.

Error: Contact form not found.

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

 

 

Error: Contact form not found.

2022-11-24

Dela

Gå tillbaka