Har du träffat en trevlig försäljare som säger att du ska få en surfplatta, ett par hörlurar eller något annat.
När du kommer hem inser du att inget är gratis, det är ett dyrt avtal och du inte ens behöver dessa produkter.
Vad kan du göra då?
- Du har rätt att använda din ångerrätt enligt distansavtalslagen.
- Meddela företaget skriftligt att du vill använda dig av din lagstadgade ångerrätt – spar en kopia själv på meddelandet.
- Det är du som är ansvarig för att skicka tillbaka produkterna och får bekosta frakten själv.
- Se till att skydda produkterna ordentligt när du skickar dem, ta gärna foton på hur du packar paketet. Du kan använda dig av spårbar frakt för att vara säker på att paketet kommer fram.
- Har företaget informerat dig om värdeminskningsavdrag och du har öppnat kartongerna och använt produkterna mer än nödvändigt kan du vara skyldig att betala ett värdeminskningsavdrag.
- Får du ett krav på att betala ett värdeminskningsavdrag men du inte har använt produkten kan du bestrida kravet. Meddela då företaget skriftligt att du inte tänker betala och varför – spar en kopia själv. Kommer fakturan från ett annat företag skickar du en kopia på bestridandet till dem också.
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.