Allmänna ReklamationsNämnden, ARN har tagit fram de vägledande rekommendationerna.
– Utgångspunkten är alltid är att avtal ska hållas. Får man inte den tjänst, konsert eller motionslopp som man har avtalat om, så ska man inte heller behöva betala. Sen kan det finnas undantagssituationer där man kan få betala hela eller delar av beloppet i alla fall. Men det kräver att det finns en tydlig avtalsklausul.
Flera arrangörer har hänvisat till att force majeure finns inskrivet i avtalet och att de därför inte ska behöva betala tillbaka pengarna till köparen under oförutsägbara händelser som coronakrisen.
Men enligt ARN gäller bara force majeure skadeståndsfrågan, alltså om arrangören ska behöva betala för saker runt omkring evenemanget – till exempel resan dit och hotell. Det gäller inte kostnaden för själva evenemanget. Läs mer på ARN s hemsida Vanliga fall – ARN
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.
Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.
Fel: Kontaktformulär hittades inte.