I takt med att finansmarknaden blir alltmer digitaliserad växer det fram nya risker för konsumenter. I årets konsumentskyddsrapport pekar FI bland annat på risker förknippade med att allt fler konsumenter söker sig till sociala medier och AI-tjänster för att få tips kring privatekonomi och investeringar. Men i dessa kanaler möter många information från aktörer som saknar tillstånd, och som inte alltid utgår från konsumentens bästa. Det förekommer till exempel att kryptotillgångar eller onoterade aktier pekas ut som investeringsmöjligheter för breda grupper, trots att dessa är direkt olämpliga för de flesta konsumenter.

Läs hela rapporten här: Konsumentskyddsrapport 2025: Digitalisering och virala trender skapar risker för konsumenter på finansmarknaden | Finansinspektionen

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

Rapportera brister i digital tillgänglighet
Här kan du meddela oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på konsumentgastrikland.se.

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Tack för att du vill skicka in feedback eller synpunkter till oss. Notera att vi inte har möjlighet att svara dig när du lämnar synpunkter om konsumentgastrikland.se. Vi ber dig att inte skicka in några personuppgifter.

 

 

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

2025-04-29

Gå tillbaka